Saturday 7 May 2011

Bapaku adalah Bapaku



Loceng rehat berbunyi. Setelah para pelajar mengucapkan ucapan terima kasih kepada guru, mereka berpusu-pusu keluar untuk menikmati juadah semasa rehat. Tidak bagi Yusuf. Sebagai pelajar baru, dia masih tidak punya teman untuk mengajaknya berehat di kantin.
“Nama siapa?” Kata Hafiz, orangnya berkaca mata yang duduk berhadapan dengan Yusuf.
“Panggil saya, Yusuf.” Balas Yusuf ringkas sambil menghulurkan tangan sebagai tanda salam perkenalan.
“Ucop. Ucop Wilcha. Ha..Ha.” Kata Udin, yang terkenal dengan kenakalannya. Yusuf hanya tersenyum. Tidak mengambil pusing sangat.
“Apa ni Udin, tak baik tau.” Kata Hakam.
“Tenang sahajalah. Gurau saja pun. Ucop Wilcha, ayah engkau kerja dekat mana?” Balas Udin sambil tersenyum.
 “Dia kerja dekat UKM.” Ringkas sahaja jawapan Yusuf.
“Wah, UKM!. Pensyarah? Ayah engkau sebagai apa? Pangkat Doktor ke? Professor Madya ke? Atau lebih tinggi Professor?” Tanya Udin bertalu-talu menunjukkan minat yang mendalam.
“Tak. Dia...”
 “Macam bapa aku, dia Professor dekat UIA. Mungkin bapa engkau dengan bapa aku kenal dekat mana-mana seminar ke? Biasanya kalau pangkat Professor banyak perjumpaan. Tambah-tambah lagi kalau bapa engkau ahli komiti Majlis Profesor Negara. Bapa engkau ajar bidang apa?” Laju Udin memintas sebelum Yusuf berkata-kata. Menunjukkan Udin begitu berminat dengan topik yang sedang dibicarakan.
“Bapa saya tak ajar apa-apa bidang. Dia seorang jaga,” kata Yusuf, tidak memandang wajah Udin.
“Pak guard?” Udin bertanya ringkas. “Oh, aku ingat bapa engkau Professor atau mungkin jurutera berpangkat Insenior. Rupanya jaga,” kata Udin sambil tersenyum. Udin meminta diri untuk keluar berehat.
“Yusuf. Jangan ambil hati sangat. Udin memang macam itu. Main cakap lepas,” kata Hafiz menenangkan Yusuf yang mungkin terasa hati dengan kata-kata Udin.
“Mungkin lain kali, awak kena tipu-tipu sikit dengan Udin. Ikut rentak dia,” nasihat Hakam yang sudah lama mengenali Udin.
“Tidak mengapa. Saya tidak ambil hati. Saya juga tidak malu. Bapa saya bukan seorang penjenayah, kenapa saya harus malu dan perlu menipu? Bapa saya cari nafkah siang malam. Kalau bapa saya tiada, saya mungkin tidak bersekolah.” Balas Yusuf sambil tersenyum.
Rakan-rakan barunya tersenyum. “Ayuh, kita pergi makan.” Ajak Hafiz. Mereka semua keluar untuk menikmati rehat yang berbaki 15 minit.
TAMAT

No comments:

Post a Comment