Monday 25 April 2011

Isabella


Jam menunjukkan 2.30 pagi. Ramlan masih belum tidur, semata-mata untuk menyiapkan tugasan yang perlu dihantar keesokan harinya. Titisan terakhir air nescafe telah dihabiskan. Lagu Isabella nyanyian Search diulang dua tiga kali. Tidak tahu mengapa, lagu Isabella begitu sedap didengar pada pagi yang sunyi sepi itu.
“Isabella adalah, lambang cinta dua...dunia...” Ramlan turut sama bernyanyi mengikut alunan Search.
2.45 pagi. Ramlan bersandar pada kerusinya. Suasana semakin sunyi sepi. Jiran sebelah biliknya yang pada mulanya bising kini senyap. Ramlan memandang ke tingkap, hampir 90 peratus bilik-bilik lain bergelap. Semuanya sudah masuk tidur. Hanya tinggal dua atau tiga bilik sahaja masih cerah termasuk bilik perseorangan Ramlan sendiri. Lambaian pokok ara mengikut tarian bayu  di hadapan biliknya yang berada pada aras tingkat dua membuatkan Ramlan berasa sedikit seram. Ramlan berimaginasi, bagaimana agaknya jika ada kain putih berambut panjang mengurai dan mengerbang bertenggek di salah satu dahan pokok tersebut. Tidak! Dia tidak berani berimaginasi.
“Baik aku masuk tidur.” Getus Ramlan, yang mula berasa mengantuk. Sesekali dia menguap. Dia mencapai berus gigi dan pencuci muka untuk ke tandas yang terletak 10 meter ke belakang, tetapi masih di aras yang sama. Sepi. Jiran searas semuanya telah tidur.
“Ah, pekerja kolej ni tidak buat kerja kah? Dah buat laporan pun masih tak tukar lampu. Hantu betul,” ngomel Ramlan. Suasana dalam tandas itu kelam. Dua lampu di bahagian cermin tidak berfungsi. Yang hanya berfungsi hanyalah lampu di bilik mandi. Sesekali Ramlan berimaginasi. Bagaimana agaknya jika ada seseorang memerhati dibalik pintu bilik mandi? Bagaimana jika dia terdengar tarikan flush sedangkan dia berseorangan? Tidak!
“Isabella adalah... lambang cinta dua...dunia...” Ramlan menyanyi. Menyedapkan hatinya. Dia menggosok gigi seperti biasa dan tenang. Berpura-pura tenang pastinya.
“Mengapa kita berjumpa...namun akhirnya...berpisah...” Ramlan pelik. Dari mana datangnya suara itu? Dia perhatikan sekeliling, tiada orang melainkan dia. Meremang bulu roma Ramlan jangan dikata. Degupan jantung Ramlan mengalahkan atlit pelumba pecut.
“Mengapa kita berjumpa...namun akhirnya...berpisah...” bait lagu itu berulang.
Ramlan mencari-cari. Suara itu dekat sekali.
“Mengapa kita berjumpa...namun akhirnya..berpisahhhh...” bait itu berulang, tetapi kali ini garau.
Ramlan terpandang di bawah sinki tempatnya bercermin. Satu makhluk berbalut putih, berambut panjang dan berkerinting, berwajah pucat lesi tersenyum sehingga ke telinga. Seraya bau hanyir menusuk hidung Ramlan.
Ramlan tidak menunggu panjang. Langkah seribu dan menjerit memecah kesunyian malam bagai orang histeria.
TAMAT

No comments:

Post a Comment