Sunday 24 April 2011

Permulaan

Tangan engkau pantas menaip butir-butir aksara di atas papan kekunci laptop engkau. Engkau menaip dua tiga patah, kemudian engkau memadamnya kembali. Engkau kembali pusing. Tidak tahu apa lagi yang perlu ditaip.

"Aduhai..."

Sesekali engkau mengeluh. Engkau kembali mengadap wajah laptop engkau dan memerhatikan papan kekuncinya. Tangan engkau bersedia untuk menekan. Engkau memejamkan mata, berharap ilham itu datang. Jika tidak dimulakan, maka engkau tidak punya masa.

"Catatan Tukang Kayu! Pedulilah," engkau berkata sendirian sambil menekan aksara di atas papan kekunci. Sebaik sahaja engkau memasukkan Title, segera engkau memasukkan kod dan langsung engkau menekan ikon continue. Akhirnya. Engkau berjaya menubuhkan satu medium baru dalam kehidupan engkau.  Medium yang akan menceritakan tentang engkau dan orang lain, dalam bentuk yang engkau sukai. Catatan Tukang Kayu. Itulah nama engkau berikan kepada medium engkau. Engkau sendiri tertanya-tanya, mengapa dinamakan sedemikian rupa. Kenapa tidak meletakkan nama engkau. Engkau membalas bisikan diri engkau,

"Ianya adalah ilham. Aku sukakannya".

No comments:

Post a Comment